Муніципальна варта у Рівному

Муніципальна варта, яка у Рівному в процесі створення, запрацює наприкінці осені або на початку зими. Про це Суспільному розповів керівник департаменту муніципальної варти міста Андрій Пасічник. Він зазначив, що відбір інспекторів розпочнуть вже у жовтні, а в перші тижні роботи – не штрафуватимуть.

За інформацією видання Суспільне мовлення України.

У скільки обійдеться новий департамент

Андрій Пасічник повідомив, що на департамент муніципальної варти з міського бюджету заклали близько 19 мільйонів, з яких, зокрема, 7,5 мільйона – на систему відеоспостереження "Безпечне місто", 4,6 мільйона – на капремонт приміщення, 2,8 мільйона – на зарплату працівникам. Більшість витрат з отриманих коштів – разові.

У скільки надалі місту обходитиметься муніципальна варта, зазначив він, важко спрогнозувати. Наразі затверджені 24 штатні одиниці: директор, головний спеціаліст, юрист, бухгалтер, чотири старші інспектори, решта – інспектори.

"Серед основних обов'язків – складання протоколів й винесення постанов. Враховуючи, що будуть напрямки – інспекція з благоустрою й інспектори з паркування, то це пріоритетні обов'язки. Серед інших – фото й відеофіксація правопорушень, здійснення необхідних запитів, винесення приписів для усунення правопорушення", – зазначив Андрій Пасічник.

Він уточнив, що кошти на функціонування у департаменті отримали. Також налагодили співпрацю з дотичними управліннями, яким у перспективі мають допомагати.

На якому етапі створення варти

Департамент отримав приміщення на вулиці Степана Бандери, 44. Там, уточнив керівник, ремонт ще не розпочався. Зараз напрацьовують проєктно-кошторисну документацію.

Варта базується на Поштовій, 2, але шукають приміщення, де б розташувати її на період ремонту. У департаменті, після проведення конкурсів, поки працює головний спеціаліст, юрист та головний бухгалтер.

"Зараз намагаємося якнайшвидше закупити власне обладнання, форму, всі аспекти, які необхідні, щоб інспектори могли вийти на вулицю. Частину обладнання закупили, також оголошена спрощена закупівля на придбання нагрудних камер відеоспостереження, вже оголошений тендер на закупівлю форми. Був складений річний план закупівель і серед іншого в жовтні ми плануємо оголосити тендер на проєктно-кошторисну документацію на побудову нової системи відеоспостереження й придбання автомобіля", – зазначив очільник департаменту.

Коли відбір і старт роботи

Відбір претендентів у варту розпочнуть вже у жовтні. Посада старшого інспектора не передбачає процедури конкурсу, уточнив керівник департаменту. Але, щоб уникнути непорозумінь, обіцяє створити спецкомісію для відбору кандидатів. До неї увійдуть представники органів, з якими департамент співпрацює згідно з положенням. Документи претенденти подаватимуть у відділ кадрів міськради.

"Найближчим часом буде оголошений перелік документів, які необхідні. Протягом 30 днів їх подаватимуть, опісля працює комісія, яка спілкується з кандидатами. Серед основних вимог: громадянство України, освіта не нижче кваліфікаційного рівня – молодший спеціаліст, бакалавр, або ж магістр – без спрямування. Перевагою буде наявність юридичної освіти. Вікові обмеження – від 20 до 50 років і вільне володіння українською", – перераховує він.

Андрій Пасічник додає, що інспектори обов'язково пройдуть навчання. Він зараз веде переговори з тими, хто міг би його провести. Вважає, що це могло б бути управління патрульної поліції, інспектори якого найбільше мають справу дрібними правопорушеннями й мають досвід адмінпрактики. Точної дати, коли у місті запрацює муніципальна варта, керівник не називає.

"Орієнтовно це кінець осені – початок зими, якщо все піде гаразд. Інспекторів потрібно одягнути, їм потрібні розпізнавальні знаки, нагрудні камери, задля убезпечення й самих інспекторів. Всі ці процеси запущені. Коли це все буде, тоді працівники зможуть вийти й повноцінно працювати. Моє завдання, як директора, щоб вони почували себе у безпеці, мали все необхідне для виконання своїх функцій й чітко розуміли, що вони роблять й задля чого", – акцентує він.

Про камери на вулицях Рівного

"На теперішній час існує система відеоспостереження, яка включає 94 камери. Зараз займаюся тим, щоб перейняти її на баланс департаменту – планується розбудова до 450 камер, які будуть покривати основні в'їзди-виїзди, перехрестя, також система включатиме муніципальну складову – це й садочки й школи. Тому що безпека дітей – понад усе", – зазначив Андрій Пасічник.

Він уточнив, що диспетчери у департаменті будуть спостерігати за камерами й оперативно повідомлятимуть у поліцію, ДСНС про порушення, які виявлять.

Стихійна торгівля у місті

Очільник департаменту також зазначив, що його працівники вповноважені складати протоколи за статтею 160 Кодексу України про адмінправопорушення, тобто – за торгівлю з рук у невстановлених місцях. Відтак, муніципали намагатимуться реагувати на стихійну торгівлю.

"Звичайно, це не буде якимось каральним органом. Насправді це побороти важко. Ми не збираємось їх крутити, як про це всі говорять, забирати у них товар чи ще щось. Будемо їм пояснювати, що це неправильно, є спеціально відведені місця, де їм надана можливість продавати товар. Але ярих порушників будемо притягувати до відповідальності, матеріали скеровувати на розгляд суду, і вже суд буде приймати рішення: покарати цю людину, чи ні", – продовжує він.

Чи будуть евакуйовувати авто з вулиць

Очільник установи зауважив, що питання евакуатора у місті – актуальне. Кошти на його купівлю намагались закласти при виділенні фінансування на департамент. Але здійснювати функції евакуювання установа не може – це буде порушенням й нераціональним використанням грошей.

"Саме тому евакуатор, я думаю, буде придбаний, але він буде не на балансі департаменту. Порушення частини 3 статті 122 КУпАП передбачає евакуацію транспорту. Коли ми будемо з цим стикатися, працівники департаменту будуть повідомляти працівників, на чиєму балансі буде евакуатор, і евакуйовувати автомобіль на арештмайданчик. Звідки, після сплати усіх штрафів, власник зможе своє авто забрати", – сказав керівник варти.

Він також уточнив, що на початку діяльності муніципали планують так звані "зелені коридори" для порушників. Інспектори не будуть одразу притягувати їх до відповідальності. Підготують брошурки з інформацією про паркування, де вкажуть найчастіші порушення і що робити, аби їх уникнути.

"Це моє бажання таке, щоб перші два тижні інспектори спілкувалися з водіями, пояснювали, що ті порушують, де приблизно вони можуть стати без порушення. І після цього, вже за два-три тижні, коди це не подіє, будуть виносити постанову", – пояснив Андрій Пасічник.

У департаменті планують також створити групу швидкого реагування, аби працівники могли оперативно виїжджати на дрібні правопорушення.

Співпраця з громадськими формуваннями

Андрій Пасічник зауважив, що громадські формування діють на добровільних засадах й у людей, які залучені до них, немає прямих обов'язків, які зазначені у їхньому статуті.

"Я не применшую в жодному разі функції цих формувань, велика кількість їх була створена під час Революції Гідності, під час Майдану. Вони й зараз беруть активну участь у діяльності міста. Ми говоримо зараз про співпрацю з цими громадськими формуваннями. Якщо говорити про різницю – у нас є повноваження на складання протоків на притягнення осіб до відповідальності", – роз'яснив він.

Досвід інших

У Івано-Франківську муніципальна інспекція запрацювала у вересні 2016 року. Починали з 25 працівників, нині їх 105 на 270 тисяч населення громади, – розповів Суспільному керівник комунального підприємства "Муніципальна інспекція" в Івано-Франківську Михайло Шутак.

"У нас є декілька напрямків: охорона об'єктів комунального майна, патрулювання міста, інспекція з благоустрою. Відділ моніторингу по місту наш працює. Щодо паркування – там мають бути держслужбовці, тому у нас окремо створена й працює інспекція з паркування", – пояснив Михайло Шутак.

Він зазначив, що серед працівників інспекції – 45 учасників бойових дій, які інтегруються в життя. Інспектори, каже, активно реагують на порушення правил благоустрою й торгівлі.

"Порядку більше, вже не так захаращені вулиці торгівцями. Вони вже реагують, бачачи патруль, який проходить. Прибирають за собою, не залишають сміття. Коли є серйозні порушення – наші хлопці викликають поліцію", – сказав Михайло Шутак.

У сусідньому Луцьку департамент муніципальної варти почав працювати з 2015-го року. Муніципали стежать за чистотою парків, мають право штрафувати за паркування у недозволених місцях, припиняти стихійну торгівлю і вилучати неліцензовані алкогольні напої. За даними пресслужби Луцької міськради, на утримання департаменту у 2020-му витратили понад 21 мільйон бюджетних гривень. З них 12,9 мільйона пішло на заробітну плату.