У бюджетах бракує грошей, у школах - підручників

Запасним варіантом могли стати електронні підручники, проте, враховучи комп’ютеризацію сільських шкіл, – це неможливо. Ще один, не найкращий, але найімовірніший, варіант – використання старих підручників, що не завжди відповідають програмі, але яких є вдосталь.

Щороку класи, які переходять на нову систему навчання, держава забезпечувала й новими підручниками за відповідною програмою. Торік такий перехід здійснили учні третіх та шостих класів, він відбувся без особливих прецедентів. Менше пощастило цьогорічним четверто- та семикласникам – нова програма для них є, а от підручників – катма.
Як пояснює начальник управління освіти і науки облдержадміністрації Григорій Таргонський, минулого навчального року серед освітян було чимало нарікань на підручники, тож у профільному міністерстві пішли на безпрецедентний крок – кожна школа могла сама вибирати підручники, за якими навчалися б діти. Відтак відбувся і конкурс підручників, макети яких були розміщені на сайті Міністерства, де кожен вчитель міг зайти і вибрати той із них, за яким він буде працювати. На жаль, цей процес на Рівненщині, як, зрештою, і по всій Україні, дуже затягнувся. Водночас у бюджеті гроші передбачили тільки на підручники для соціально незахищених категорій учнів. А на даний час прийняте рішення, що 50 відсотків фінансування на придбання підручників для четвертих і сьомих класів бере на себе державний бюджет, а ще 50 – місцеві, хоча донині забезпечення ними школярів було виключно столичною компетенцією.
– Як варіант, - зазначає головний освітянин краю, - можна використовувати електронні ресурси. Звісно, не кожна родина може забезпечити свого учня, а часто й учнів, скажімо, планшетом, щоб у них була можливість користуватися електронними підручниками, можна й роздруковувати навчальний матеріал. Альтернативою можуть і, вочевидь, повинні стати також бібліотечні фонди. Зрештою, є підручники старого зразка. Їх – вдосталь, але вони, звісно, не відповідають програмі повністю, хоча там є теми, які ще сповна можна використати для навчання.  
Невеличкі проблеми з новими книжками і в першокласників краю. Хоча тут причини приємніші – нових підручників бракує через суттєве збільшення кількості дітей, котрі цьогоріч вперше переступили поріг освітніх закладів. Зрештою, як пояснив Григорій Таргонський, для навчання «першачки» можуть використовувати підручники старшого покоління, адже матеріал у них майже ідентичний.
Коли проблема з підручниками вирішиться, спрогнозувати важко, зазначає головний освітянин області. На місцевому рівні зробити це поки неможливо. Є також і технічні проблеми. Теоретично, якщо навіть були б гроші в обох бюджетах, немає механізму реалізації такої ініціативи.
Тим часом лікарі та соціологи наголошують на негативній ролі планшетів і телефонів у соціальній адаптації дитини, а в майбутньому – і в стосунках із протилежною статтю та створенні сім’ї. Як  зазначає психолог Анатолій Музичко, якщо під час перерви діти сидять, втупившись у пристрої, і їм не потрібне спілкування з однолітками, то воно не знадобиться їм і в майбутньому. А раз так, то ні про яку дружбу, ні про яке створення родини не буде й мови. Натомість блимання на екрані призводить до дратівливості, тривожності, поганого сну. У результаті росте невротик. Більше того, діти не вчаться ділитися своїми переживаннями з близькими, відвикають бачити очі співрозмовника, розуміти його без слів. Відбувається емоційне вихолощення покоління.
• Анатолій Андрієвський