«Вісті Рівненщини» газета обласної ради
27 Червня 2017 року

Між вилами, возом і хлівом можуть знайти ще й необліковане відро

Юрист і правозахисниця Марина Лук’янова коментує цьогорічні особливості подання декларацій про доходи громадян й те, як космічні статки співвітчизників могли б врятувати нашу державу. Ті, хто вже здав декларацію, здавалося б, можуть полегшено зітхнути і забути про це. Проте, як вважає рівненський адвокат і правозахисниця Марина Лук’янова, робити цього не слід.

Законодавством передбачено, що особа, яка подавала декларацію, може у десятиденний термін внести виправлення. Тому, як би не виснажив процес заповнення, треба все ж переглянути її  ще раз, з калькулятором, із документами, а не так, як переглядають фотокартки.

Не скористатися цією можливістю було б дуже нерозумно, вважає правозахисниця. Бо якщо в результаті перевірки декларації розбіжності будуть виявлені контролюючими, а ще гірше правоохоронними органами за вказівкою будь-якої особи (а ми знаємо, що доступ до цієї інформації є публічним), то проблем не уникнути. Тобто, будь-яка особа може ініціювати перевірку вашої декларації, помітивши розбіжності між задекларованими і фактичними статками, тому самоперевірка є дуже важливою. Адже раніше законодавством хоча й була передбачена відповідальність за помилки в декларації чи за приховування певних статків, вона була лише адміністративна. І саме законодавство, і суспільний фон поблажливо ставилися до подібних порушень - декларанту було достатньо написати пояснювальну.
Зараз норми законодавства передбачають жорсткішу відповідальність, зокрема навіть і кримінальну, причому як за недостовірну інформацію, так і за її не внесення. Це вже не догана, штаф чи навіть звільнення, це вже кримінальне покарання! В залежності від обсягу помилки воно може бути у вигляді штрафу
чи навіть позбавлення волі.

— Зараз у всіх на слуху те, що хоч така перевірка передбачена, але механізм її проведення дуже недосконалий. Для мене як для професійного юриста це є очевидним. Насправді, механізму цієї перевірки немає. Вона, якщо і проводитиметься, то виключно в ручному режимі. Адже має бути продуманий механізм алгоритмів, коли посилання ведуть до електронних реєстрів. Наприклад, якщо ти тільки вводиш у поле назву чи номер свідоцтва на право власності на якесь майно, то повинна спрацьовувати своєрідна «відсилочка», де натисканням клавіші відкривалася б ця ж позиція в реєстрі майна, щоб можна було звірити. Сьогодні ж цього немає. Перевірити, так би мовити, вручну декларації сотні тисяч людей просто нереально. Це тривалий в часі, громіздкий і трудомісткий процес. Насправді ця програма має працювати на рівні технологій, де людський фактор виключається, де всі посилання є автоматичними. Тоді й перевірка є більш якісною. А в нас вийшло так: механізм подання декларацій на законодавчому рівні вже був прийнятий, обов’язок перевірки цих декларацій на законодавчому рівні також було прийнято, а те, як робити ці перевірки, прописано не було, що два попередні механізми фактично звело нанівець. Як наслідок, за відсутності ефективної перевірки знову матимемо вибірковість, знову відповідати­муть ті, кого «призначать», - припускає рівненський адвокат.
Коло суб’єктів, яких зобов’язали декларувати свої доходи, зараз значно розширилося. Це свого роду така суспільна філософія, що всі публічні люди, громадські діячі, які формують напрями розвитку нашого суспільства, в тому числі й представники засобів масової інформації, мають бути публічно відкритими щодо своїх доходів. Зараз чуємо багато нарікань від так званих «грантоїдів», які стверджують, що законодавці їм помстилися за їхню непримиренну позицію в боротьбі з корупцією. Насправді це дуже принципове питання.
— Якщо суспільству навіюються якісь ідеї, то потрібно пересвідчитися, чи носії цих ідей – правильних, хороших або ж деструктивних – не підкуплені, не мають власних інтересів, не є чиїмось агентами. Бо якщо насправді руками таких патріотів, реформаторів, демократів у суспільстві реалізуються цілі людини, в якої мільйонні статки, то суспільство щонайменше має розуміти походження цих мільйонів, щоб знати, так би мовити, «корені» цих ідей і їх замовників. Я далека від думки, що ми можемо одразу «вирахувати» замовників, але, принаймні, повинні хоча б на рівні ідеології усвідомлювати, хто рухає наше суспільство. Хоча б на рівні векторів розуміти, що ці ідеї пропагують люди, які живуть на гранти Європи, Америки, Росії чи Китаю. Наше суспільство повинне усвідомлювати, що, сприймаючи чи відкидаючи певні ідеї, воно знає ім’я того, хто «видає зерно» їх сіячам. Відсутність такої прозорості та публічності дуже скоро призведе або ж уже призвела до того, що дуже широко декларуючи незалежність, Україна перестала бути незалежною в першу чергу через транші від МВФ. Але і пропагуючи ідеологічну незалежність, насправді ми перестали бути такими, тому, що в нас поширюються ті ідеології, які вигідні замовникам, що їх проплачують. Суспільство має знати походження цих грошей, їх кількість, а тоді вже довіряти чи ні щирості їх агітаторів і пропагандистів, — переконана Марина Лук’янова.

Полюватимуть на сільських депутатів?
Для тих, хто вперше подає декларацію, термін подачі продовжено на місяць. Це лояльна норма, але адвокат звернула увагу на те, що для людей, які вперше подають декларацію, не було створено навіть елементарних технічних можливостей. Якщо треба подавати декларацію, наприклад, депутатам сільради, то, певно, законодавець мав би взяти на себе обов’язок забезпечити сільраду комп’ютером із установкою на ньому відповідного реєстру, навчити користуватися цим реєстром, і лише після цього брати розписочку про кримінальну відповідальність за неналежне заповнення. У нашому ж випадку складається так, що зазвичай депутатами сільради є люди, які сіють, орють, доглядають за худобою... Вони обрані від своєї вулиці чи кутка й сьогодні в авральному порядку мають опанувати те, що для них донедавна було (а для декого й залишилося) китайською грамотою. Та ще й під загрозою кримінальної відповідальності!
- Хотіла б помилятися, але мені здається, що астрономічно багаті люди нашої держави не зроблять жодної помилки, бо в них є можливості не допустити появи таких помилок. Більше того, у більшості з них помилок у заповненні декларації ніхто й не виявить, а ось у сільських депутатів між вилами возом і хлівом можуть знайти ще й необліковане відро, - дещо іронізує пані Марина.
Вона впевнена, що нинішня хвиля декларування може бути цікавішою в частині грантів, а якусь нову ажіотажну інформацію навряд чи варто очікувати. Нас мало здивують депутати сільських чи селищних рад, держслужбовці нижчих ланок. Разом  із тим настійно радить: коли вносите будь-яке майно до декларації, відкладіть її, візьміть чистий аркуш і навпроти кожної позиції напишіть, звідки ви взяли гроші на це майно. Може ніколи не виникнути потреби давати відповідь на це запитання, але коли необхідність все ж виникне, такий тренінг вам дуже допоможе. Бо якщо самому клієнту дуже важко пояснити походження того чи іншого майна, то адвокату чи правозахиснику не менш важко бути корисним йому в такій ситуації.

Чи шукатимуть послідовників Аль Капоне в Україні?
Українське суспільство вражене не лише рівнем астрономічних статків наших високопосадовців, але й обсягами задекларованої готівки. По-перше - це ганебне явище для держави, коли керманичі тримають валюту не у відповідних фінансових установах, а в наволочках чи подушках, або й у мішках удома. Вагони готівки перебувають поза банківською системою. Коли навіть голова Нацбанку декларує чималу суму такої «домашньої» готівки, чому вона ще досі не у відставці?! Інший тест – всі гроші зберігають в іноземній валюті. Ми можемо слухати будь-які месиджі про зміцнення національної валюти, але в гривні, по суті, ніхто із високопосадовців свої кошти не тримає. Це прояв недовіри до банку, до національної валюти, більше того – до самої держави!
Не треба наївно думати, що в деклараціях відображена вся наявна готівка цих людей. Багато хто показав свої, так би мовити, очікування, тобто те, що через певний період часу, обіймаючи високі посади, планує отримати різними, часто не дуже чесними шляхами. Саме у такий спосіб найбільш завбачливими було наперед легалізовано не лише незаконно здобуте, а й те, що планується незаконно здобути. В цьому процесі оприявився весь абсурд і хаос і владної системи, і тих, хто її рухає. Вочевидь, у цивілізованому світі через порушення законодавства можна потрапити на лаву підсудних навіть через роки. А ми ж кудись прямуємо саме з гаслом про те, що кінцевою метою походу є якраз європейська цивілізація. У тих, хто гадає, що можна не все показувати, є ризик колись дуже дорого за це заплатити. Пам‘ятаєте, навіть Аль Капоне взяли не через насильство і вбивства, а через несплату податків?! Отож і нашим можновладцям довелося все, що не можна було тихо і легко приховати, таки відкрити. От і «повилазило» багато несподіванок щодо обсягів статків державних чиновників однієї з найбідніших країн Європи. Але, на жаль, традиційно поки що нікого не притягнули до відповідальності за недостовірну інформацію в деклараціях.
— Вважаю, що ця ситуація буде використана як механізм індивідуальної дії. У нас же реальних героїв нації, походження статків яких не викликає жодних сумнівів, дуже мало. Притягнути до відповідальності при бажанні можна 90 відсотків декларантів. Левова частка цих людей походження своїх грошей не зможе пояснити. Припускаю, що запитають тих, кого захочуть. Ну от, наприклад, є так звана «амбарна книга регіоналів», де стоїть багато підписів, але в аеропорту затримують лише Охендовського як автора одного із цих підписів. Якби в цей час затримали всіх 700 чоловік, які там зазначені, то суспільству це було б зрозуміло. Але ж цього немає, і думаю, ніколи й не буде... Це - звичайний механізм шантажу, - запевняє Марина Лук’янова.

Наші багатії могли б врятувати державу
— Злиденний рівень мільйонів і надбагатства одиниць. Як уже зауважувалося, якби всім фантастично заможним довелося пояснити, як вони набули свої статки, то зробити це змогли б одиниці. Здавалося, у нас йде АТО, а фактично війна, прийнято закон про запровадження військового податку, податку на пенсії, а чому б не прийняти закон про тимчасове вилучення цих надлишкових коштів у громадян на певний період під державні гарантії? Із поверненням через 10 чи 20 років, умовно кажучи, після завершення війни на сході й стабілізації економіки. Держава у такий спосіб могла б позичити такі потрібні нам кошти у своїх заможних громадян, а не ходити з простягнутою рукою по всьому світу і клянчити ці кошти в МВФ. Впевнена, це знайшло б підтримку в суспільстві. Законодавчо можна було б прописати поріг недоторканості певної суми коштів. Скажімо, мільйон на 25 років. А інші кошти вилучити, облікувати, видати документ. Це були б внутрішні інвестиції, з допомогою яких ми б нарешті вибралися із прірви, зберегли б обличчя перед своїми громадянами і перед світом, а головне – не жили б нині за кошт ще ненароджених нащадків! — каже правозахисниця.
Василь Бурченя

Версія для друку
14
від 07.04.2017р.
  0
Коментарий
CAPTCHA Image
Архів номерів

© 2010 Газета обласної ради «Вісті Рівненщини»

Всі права захищені діючим законодавством України. Будь-яке порушення прав переслідується в судовому порядку. Будь-яке відтворення інформації з сайту можливе лише з дозволу редакції.

Дизайн студія «VIVA»