«Вісті Рівненщини» газета обласної ради
25 Травня 2018 року

Костянтин Ващенко: «Відділяти зерно правди від полови брехні»

На думку помічника генерального директора ДП «Бурштин України» Костянтина Ващенка (на фото), в України є «три страшні вороги», що заважають її відродженню: зовнішній і два внутрішні – корупція та поширення неправдивої інформації. З ним важко не погодитись. «Ситуація для нас, українських громадян, стає ще складнішою у зв’язку з тим, що ми всі живемо в умовах гібридної війни, – вважає Лілія Гриневич, Міністр освіти і науки України. – І тут дуже важливо для виживання нашої держави, щоб громадяни розуміли і вміли критично мислити».


Костянтин Борисович – людина з великим життєвим і професійним досвідом – на прикладі ДП «Бурштин України» та інших підприємств не раз мав нагоду переконатися в тому, як інформаційні диверсії у вигляді фейкових матеріалів у засобах масової інформації завдають непоправної шкоди вітчизняній економіці, нівелюючи інвестиційну привабливість підприємств України. Він не може розповідати про це спокійно, без обурення.
“Іноземних інвесторів лякають фейковими страшилками”
– Ви не уявляєте, – зауважує Костянтин Ващенко, – якої великої шкоди іміджу держпідприємства, яких знач­них економічних збитків нам і державі завдають фейкові статті та огульні звинувачення. Я рішуче наполягаю на тому, що настав час почати профілактичну роботу з роз’яснення ворожості та протизаконності дій з боку окремих авторів фейкових матеріалів у ЗМІ. Якщо розмови виявляться марними, ці «горе-писаки» повинні нести відповідальність за підривання фейковими публікаціями ділової репутації вітчизняних підприємств, що позбавляє нашу країну вкрай необхідних нам зараз іноземних інвестицій.
Дивіться, хто першим уклав з ДП «Бурштин України» угоду про рекультивацію на Рівненщині земель державного лісового фонду, порушених нелегальними бурштинокопачами, – це компанія з інвестиціями із США! Американська корпорація відкрила в Україні дочірнє підприємство і співпрацює з нами. Після них з іноземців більше нікого залучити поки що не вдається: побоюються бюрократичних перепон, які заважають розвитку бізнесу, і того негативного іміджу, що штучно створюється нашому держпідприємству деякими ЗМІ. Потенційних іноземних інвесторів лякають фейковими «страшилками» у новинах і голослівними звинуваченнями ДП «Бурштин України» у непрозорості, корупції, шахрайстві та загалом майже у всіх смертних гріхах!
Вільних коштів в Україні, на жаль, мало. Ті тисячі гектарів порушених земель державного лісового фонду лише за рахунок коштів українських підприємців ми не відновимо. На це потрібні мільярди – але ми знаємо, де їх взяти! Китайський мільярдер, якому ми влаштували ознайомчий політ на вертольоті над пошкодженими ділянками лісу в північних районах області, був глибоко вражений руйнівними наслідками бурштинового апокаліпсису на Поліссі. Сидячи поруч зі мною у вертольоті, він, нахиливши до мене голову та намагаючись перекричати гучне гудіння турбін, зізнався: «Це навіть більше, ніж я міг собі уявити! Тут вам знадоб­ляться ресурси ледь не всього Китаю, щоб рекультивувати пошкоджені лісові площі». Я ж у відповідь подумав: «Тому ми вас і запросили». Потім китайці перейшли до вивчення в цілому підприємницького клімату та рівня безпеки бізнесу у регіоні, після чого, не сказавши «ні», але й не сказавши «так», зробили довгу-довгу паузу.
“В Україні до журналістів ставляться, як в Індії
до корів, – їх не чіпають”
– До нас приїздили не тільки китайці, ми приймали в Рівному представників європейських та американських компаній, – наголошує Костянтин Борисович. – Для спрощення економічного взаєморозуміння пішли на прозорий міжнародний аудит: в 2017 році на ДП «Бурштин України» працювали фахівці міжнародних аудиторських компаній RAIN та Baker&McKenzie. Висновки аналітиків перевершили всі очікування: організація праці та обліку, ефективність і прозорість управління на ДП «Бурштин України» були високо оцінені. Спочатку всі були окрилені, з великим ентузіазмом вивчали техніко-економічні матеріали, планували як будемо вкладати кошти і розширювати виробництво, навіть підписували меморандуми… Але потім якось стало тихо: ані листів, ані дзвінків від партнерів. Дізнатися про причину вдалося не відразу. Таємницю розкрив у неофіційній розмові один з фахівців-правознавців із зацікавленої американської компанії.
«У західних компаніях рішення про початок співпраці з закордонними партнерами завжди приймаються не одноосібно, а за згоди акціонерів, – пояснив заокеанський лоєр (від англ. Lawer – юрист, який поєднує функції юриста, консультанта, адвоката і нотаріуса – ред.). – А для цього ми дуже уважно аналізуємо стан ринку і готуємо окремий звіт акціонерам. Особливу увагу приділяємо репутації майбутнього партнера, збираємо інформацію з різних джерел. Ось тут у вас – повний провал! Навколо вас існує надзвичайно негативне інформаційне поле. Витяги з ваших вітчизняних ЗМІ – це якийсь жах! Жоден західний акціонер не підтримає співпрацю з будь-яким держпідприємством з України, коли прочитає у внутрішньому корпоративному звіті, що місцеві ЗМІ впевнено звинувачують це підприємство в корумпованості».
Пояснити американцю, що в нас є така традиція – лайно метати у всі боки, що бездоказові звинувачення у ЗМІ – це просто маячня, на яку не треба звертати увагу, не вдається – вони цього просто не можуть зрозуміти. «Таке можливо у політиці, – каже мій опонент. – Але в усьому цивілізованому світі для журналіста-фейкомета за такі наклепи на юридичну особу дуже швидко настають жорсткі юридичні наслідки! Чому «Бурштин України» не оскаржує у суді численні звинувачення з боку ЗМІ? Ви з ними згодні? Чому ви не вимагаєте надати докази звинувачень або відшкодувати репутаційні збитки, що завдав агресивний медійник? Адже немає нічого дорожчого, ніж репутація! Чому ви не переслідуєте за законом тих, хто не просто завдає вам збитків, а навіть блокує ваш розвиток шляхом безвідповідальної брехні?»
У мене не було відповідей на ці запитання. Я почав розповідати американцю про те, що в Україні до журналістів ставляться, як в Індії до корів, де вони вважаються священними тваринами. Тамтешні корови, як і українські «акули пера», живуть вільним життям, можуть робити все, що захочуть, їх не чіпають. Пояснював, що, на думку багатьох медійників, в аудиторії українських ЗМІ існує стабільний попит на «чорнуху» та різні «страшилки» в новинах. Тому кореспонденти, аби догодити споживачам інформації та підвищити рейтинг своїх видань, розповідають про те, як навколо все погано, як усі крадуть і коять злочини… Але американець тільки витріщив на це очі, а потім підсумував, що з таким дикунським підходом до репутації свого підприємства нам навряд чи вдасться знайти спільну мову з цивілізованим світовим бізнесом. «Так само ваші ЗМІ почнуть і нашу корпорацію безкарно поливати лайном, якщо ми станемо партнерами, – зауважив він. – Ви це мені пропонуєте? Я б не хотів, аби моя корпорація опинилась у такій ганебній ролі».
“Чим більше фейків
про нас, тим більше
шкоди для держави”
– Коли ми бачимо фейкові публікації про «Бурштин України» в електрон­них і друкованих засобах масової інформації, це нам якось уже звично, ми майже не звертаємо на це увагу, – сумно визнає Костянтин Ващенко. – Але життя поступово навчає нас, ми чим далі краще розуміємо, що чим більше фейків про нас, тим більше шкоди для підприємства і для держави. Потенційні іноземні партнери дуже прискіпливо вивчають українські підприємства. В них є юристи, в них є ті, хто збирає та аналізує відкриту інформацію, в них існує ціла процедура інформування акціонерів про ділову репутацію потенційного партнера з України. А що вони бачать навколо нас? Вони бачать, як ЗМІ таврують українських бізнесменів: це – шахраї, а це – негідники, роблять це і це погано, там і там бракує прозорості. Для багатьох іноземних інвесторів цього нестримного потоку негативної інформації достатньо, аби просто відмовитись співпрацювати з ними – світ дуже великий і на Україні він клином не зійшовся. Наразі у нас зависло питання співпраці з однією великою китайською компанією. Вона не сказала ані «так», ані «ні», вивчає обставини. Тому кожний фейковий матеріал, кожна чергова спроба «зашельмувати» ДП «Бурштин України» вибиває нас із рівноваги.
Уявіть собі, в якому постійному стресовому стані працює генеральний директор ДП «Бурштин України» Дмитро Євгенович Тяглій. У той час, коли він витрачає час, енергію і запал на пошук субпідрядників, переживає за виконання Державного пілотного проекту з рекультивації, що має зупинити бурштиновий апокаліпсис на Поліссі, поява у ЗМІ фейкових публікацій – це як плювок в обличчя людині, яку поважає весь наш колектив. Намагаюсь переконати генерального директора підприємства в необхідності подавати судові позови на авторів фейкових матеріалів, та він поки що утримується від спілкування зі ЗМІ в суді. На жаль, випадки фейкових атак на бізнес в Україні не поодинокі. Ця проблема з моральної площини професійної журналістської етики вже перейшла в економічну, ускладнивши і без того не просте життя українських підприємств втратою потенційних інвесторів та нових ринків збуту.
Як захистити свою репутацію і свій бізнес від інформаційних диверсій? Як переконати тих журналістів, які порушують стандарти професійної етики, що бездумне очорнення, наклепи на підприємства у ЗМІ – це не свобода слова, а зловмисні дії, які, спричиняючи великі економічні втрати, наносять шкоду інтересам держави, суспільства, виробничих колективів? Як навчити людей критично мислити та розрізняти фейкову інформацію, відділяти зерно правди від полови брехні? Цьому повинні вчитись політики і бізнесмени, пересічні громадяни, студенти та школярі, – вважає помічник генерального директора ДП «Бурштин України» Костянтин Ващенко.
• Записав Олесь Дубовик

P.S. В Україні впровадять інфо-медійну ініціативу «Вивчай та розрізняй (L2D)», мета якої - розвивати медійну грамотність і навчити дітей розрізняти пропаганду та дезінформацію. Про це повідомила Міністр освіти і науки Лілія Гриневич на презентації ініціативи. Курс буде випробуваний e 50 школах України, після цього систему «Вивчай та розрізняй (L2D)» впровадять повсюдно.

Версія для друку
9
від 02.03.2018р.
  0
Коментарий
CAPTCHA Image
Архів номерів

© 2010 Газета обласної ради «Вісті Рівненщини»

Всі права захищені діючим законодавством України. Будь-яке порушення прав переслідується в судовому порядку. Будь-яке відтворення інформації з сайту можливе лише з дозволу редакції.

Дизайн студія «VIVA»